Мета : сформувати інформаційну компетентність – уміння отримувати і використовувати
інформацію із книг , розширити уявлення дітей про клас птахів та їх значення в природі і житті людини ; розвивати соціальні компетентні – комунікативні навички , приймати участь в дискусіях , співробітництво в парах , групах ,розвивати спостережливість , творчі ,
акторські здібності , розширювати кругозір учнів , викликати бажання до пошуку відповідей
на запитання в книжках науково –пізнавального характеру ,художній і народознавчій
літератури , виховувати бережливе ставлення до природи , любов і допомогу пернатим
друзям .
Хід уроку.
І .Орг. момент.
ІІ .Мотивація навч, діяльності .
-Послухайте голос природи . Насолодіться цим світом , в якому від нас , людей залежить
гармонія і краса . Природа –непрочитана книга . Спробуємо торкнутися однієї з її сторінок-
дивовижного пташиного світу .
Учениця 1.Увага ! Увага ! У нас надзвичайна важлива подія !
Ми академію пташинознавства відкриваємо .
Приєднуйтесь усі –вас закликаємо .
Учениця 2.Природа мудрості навчає має змогу ,
Надасть поради і вказівку ,й допомогу .
Підкаже рішення складної ситуації ,
Розкаже про навчання в інноваціях .
Учениця 1.Допомагатиме нам вчителька Сова ,
Магістр – справжній ерудит .
Ви чуєте – мудренька вже хугоче ,
знанням поділитися хоче .
З ней до майстерності зробимо крок .
Вчитель . Отже , для вас, шановні , наш відкритий урок.
скарбниці Ваших знань хай будуть повні, адже у нас уроки безкоштовні.
ІІІ .Повід. теми і завдань уроку .
Сьогоднішній урок є результатом спільної пошукової роботи , читання науково-пізнавальної
і художньої літератури ,опанування професією орнітолога , виготовлення книжок саморобок,
в яких потрібно було зібрати якнайбільше інформації про пташок.
Що ж розширимо коло знань про пернатих друзів . Сьогодні ми вивчатиме цей дивовижний
світ з різних аспектів - наукової , художньої , народознавчої .
ІІІІ. Робота над темою уроку .
1)Птахи не від'ємна частина нашого життя .Птахи великі і маленькі ; співочі і хижі ,птахи
рідної землі і всієї планети .Це голос наших лісів . полів , гір і пустель . Птахи - це пісня і
політ. Це діти повітря , підкорювачі повітряного океану . Вони можуть підніматися вище
хмар , перелітати через пустелі і моря .Птахи - діти веселки . Пір'я їх переливається різними
кольорами . Птахи – це санітари лісу , наші помічники , захисники від шкідників . Птахи – це
таємниця і краса.
(Використовуються мультімедійні засоби )
2) Що вам відомо про них ?З кожної вашої правильної відповіді до нас прилітатиме пташка .
Давайте зберемо як найбільше пташок.
3) А зараз мудра Сова губам і язику роботу пропонує таку. «На пташиному базарі» хто кого
перебалакає.
Розповідь скоромовок про пташок .
4)Готуючись до уроку ви прочитали безліч книжок . Твори яких жанрів ви прочитали ?
(легенди ,оповідання ,вірші ,казки , наукові тексти )
Кожна книжка має свої складові ,орієнтуватися в ній вам допомагатиме такі терміни ;
пригадайте їх :
обкладинка -
форзац -
корінець -
зміст -
анотація –
орнітолог –
Прочитайте слова , поясніть їх значення .Яке слово зайве ?
5) Вірно орнітологи вивчають клас пташок .Я знаю , що в нашому класі теж є
орнітологи , які опрацювали багато науково-пізнавальної літератури і можуть дати відповідь
на будь яке запитання про життя пташок , яке вас цікавить , бентежить . Я пропоную вам
вправу «кореспондент».Уявіть себе кореспондентом будь-якого каналу , газети ,журналу
тощо і задайте запитання .
6)Ми продовжуємо урок . І я запрошую відправитися на верхній поверх Академії у клас,
пташок , де урок веде мудра Сова.
Сова – Розпочнемо урок з переклички , Хто з зимуючих птахів присутній у класі ?(сороки ,горобці,
снігурі синиці , голуби )
- Хто новенький . Назвіть гостей з півночі? (чечітки ,шишкарі , чижі , вівсянки , пуночки ,
щиглики , снігурі ,омелюхи )
Сова – Хто відсутній ?.
Ми отримали звуковий лист . Послухайте уважно його , спробуйте відповісти на питання ?
(солов'ї ,шпаки , зозулі, лелеки, журавлі, качки)
А тепер подумайте та назвіть причини з яких птахи залишили рідні краї і полетіли у вирій ? (Зникли комахи і їх лічинки - основний корм перелітних комахоїдних птахів)
Урок продовжуємо , Перевірка Д\З . Зимуючим пташкам треба було підготувати розповіді про своє життя взимку.
Сорока.
Горобець
Синиця
Дятел
Ворона
-Д\З всім пташка .Навесні знищувати шкідливих комах.
7) Як почувають у нас гості з півночі, ми дізнаємося з оповідання М. Леденцева « Снігур».
Читання тексту оповідання.
Відповіді на запитання.
Як названо пташок у тексті?
З чим порівнює їх автор?
Що приваблює пташок у годівницях?
Яке насіння їм більше до вподоби?
Чому названо так пташку?
Як ще називають снігура?
8) Дійсно снігур краса наших зимових садів, лісів і парків. Взагалі птахи – найчарівніші творіння природи, які здавна приваблюють людину своєю можливістю літати, барвами, поведінкою, працелюбністю.
Вам пропонується чарівні перевтілення в пташок. Прочитайте тексти-описи про ознаки, характер, поведінку, спосіб життя певного птаха. Вправа « Впізнай мене».
Діалог « Зозулина журба».
Дитино: Куєш, а про дітей не думаєш? Чому ж така жорстоке, зозуле. Чому свого гнізда не мостиш і пташенят не виводиш?
Зозуля: Слухай, дитино, даремно вважають мене люди жорстокою. Як тільки зазеленіє все навкруги, вилазить із своїх лялечок гусінь. Багато її в лісі такої волохатої, великої., отруйної, ненажерливої, що ніякий птах не їсть, а я їм, щоб ліс не загинув. Поточила б гусінь листя – і лісу немає, і птахів не буде. Отже, ніколи мені пташенят виводить, треба ліс рятувати. Ку –ку-ку.
Дитино: Чому ж так жалібно співаєш?
Зозуля: Сумую за своїми дітками.
Дитино: Але ж ти їх не годуєш, не виховуєш.
Зозуля: Я для них ліс рятую.
- Робота в групах (зграйках)
Об'єднайтеся групами - зграйками , обговоріть і займіть позицію відповідно до образу зозулі.
Кожна людина має власну думку і повинна вміти її відстояти .
12) Може з часом і навчиться зозуля стати доброю матір'ю, почувши ваші поради. Ось, як горобця навчила біда розуму. Чи здогадалися ви про що йде мова? ( Казка Л. Українки « Біда навчить»)
А казку краще 1 раз побачити, ніж 100 разів почути. Творча група дітей підготувала виставу.
Інсценізація казки.
Щоб ви запропонували горобцеві?
Що цінується в казці і що засуджується?
Які вислови з казки стали прислів'ями? (Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш. Розум на дорозі не валяється.)
Отже, вчиться, діти, читайте книжки, вони допоможуть вам бути розумними і кмітливими.
13) А я хочу розповісти вам ще одну мудрість.
Давно – давно жив на світі мудрець. Серед людей не було йому рівних за розумом і розсудливістю. Але одного разу хлопець вирішив перехитрити мудреця. Піймав пташку, схопив за спину і спитав старця: «Живий чи мертвий птах у мене?» Варто було сказати мудрецю «живий», як хлопець обезголовлював птаха , а якщо мудрець відповість « мертвий» - тут же випустить його на волю. Тільки на секунду задумався мудрець. А потім сказав просто: «Птах у твоїх руках».
Це дуже давня легенда. З незапам'ятних часів, через усю історію людина пронесла любов до природи, доброту до всього живого, що робило її життя красивим. Це почуття треба берегти, завжди про нього пам'ятати.
І перш, ніж що – небудь зробити, замахнутись на щось, варто згадати слова « Обережно, життя!»
Підсумок уроку.
Який урок ви винесли сьогодні для себе?
Продовжить висловлювання:
Тепер я знаю … , умію … , ціную … .
Д/З
Любити, охороняти пернатих друзів.
Виготовити годівнички і розвісити їх вдома і на шкільному подвір'ї, і не забувати підгодовувати птахів.
Використавши інформацію ще не прочитаних книжок, написати твір – міркування «На що скаржаться птахи!»
І в подяку вчителька Сова за гарні знання дарує талісман з її портретом. Пообіцяймо ж бути вірними друзями природи.
Учні хором : МИ друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій
І тих, що зимують унас.
|